Wandeling Otivar -Lentiji - Otivar

Weeronline.nl - Meer weer in Almuñécarweeronline.nl Altijd jouw weer

AFSTAND: 10,3 km

VERTREKPUNT:

Ligt op 15 km van Almuñécar.

A-4050, Otivar

We parkeren onze auto voorbij Otivar op een parking rechtover de bushalte.

GPS coördinaten:  36°49'27.72" N

3°40'25.20" W

BESCRIJVING:

De wandeling begint op de parking voorbij Otivar aan de splitsing naar Lenteji. Opletten hier waar te parkeren want de groothandel fruit van Fajardo iets voor de parking laat hier soms grote aanhangers staan die er niet op letten en auto’s durven “toe parkeren”.

We wandelen terug naar de hoofdstraat van Otivar. De tweede straat gaat het omhoog naar de parkings van de gemeente Otivar. Aan het begin van de parkeerplaats staat een bord voor de sendero die je een tijdje gaat volgen. Deze zeer steile weg geeft al een voorsmaakje van wat je de eerste kilometers te wachten staat. Hier ga je de trappen op tot je aan de asfaltweg naar het zwembad van Otivar komt. Rechts houden en onmiddellijk honderd meter verder links aanhouden.

Kalm aan hier want je moet je hartslag niet onmiddellijk in het rood jagen. Je kunt al onmiddellijk genieten van vergezichten over de vallei van de Rio Verde. De weg blijft stijgen en na enkele kilometers kom je terug een wegwijzer tegen die je een weg linksachter opstuurt. Hier gaat het verder omhoog met als beloning steeds meer mooie vergezichten. Hier staan ook enkele huizen en wanneer er geen meer te bespeuren zijn krijg je een beetje bergaf.

Een wijzer stuurt je hier een geitenpad op. Hier vooral genieten van de wilde natuurlijke plantengroei, vol met rosmarijn en tijm die lekker zijn voor de keuken. Niet overdrijven zodat er nog overblijft. Een weg over en na nog een stuk op de volgende weg is het mooie pad voorlopig weg. Rechts de grindweg op en nu gaat de klim nog een eind verder omhoog richting Lenteji dat echter nog lang verborgen blijft.

Je komt op de noordelijke weg van Lenteji die geasfalteerd is. De grindweg naar Guajar Alto laat je rechts liggen en een beetje later ben je op het hoogste punt van de wandeling: 688 m, je bent vertrokken op 377! Verder kom je aan het dorp. Er ligt een trap die naar de dorpsplaats gaat. Er zijn verschillende mogelijkheden. Steeds naar beneden en je komt op de dorpsplaats. Hier is er kans om te verpozen en er zijn twee bars om eventueel iets te eten. Eén ervan is uitgehouwen in de rots en is misschien wel een bezoek waard. Volg de straat naar beneden, na enkele honderden meter gaat een zijweg rechtdoor in een bocht. Er staat een bord met de wandelwegen in de omgeving. Blijf deze weg volgen. Let op er zijn enkele zijwegjes maar je merkt onmiddellijk dat deze naar een aanplanting gaan. De te volgen weg kun je steeds voordien ontdekken al wandelend. Deze weg brengt je naar de parkeerplaats boven Otivar.

Je hebt er nu 10,3 Km opzitten en bent 3,5 uur onderweg. Ongeveer 650 totale hoogtemeters vergen toch wat krachten. Vooral regelmatig even stilstaan om van de omgeving te genieten.

Goede wandelschoenen zijn aangeraden maar geoefende voeten doen het ook met sportschoenen.