Wandeling Cortijo el Milion Lenteji

Einde route.  GPS coördinaten:  36°49'43.30" N

3°42'08.38" W

BESCHRIJVING:

Voor deze wandeling is een beetje organisatie noodzakelijk. De wandeling begint op de carretera Suspiro del Moro of de oude weg van Almuñecar naar Granada (A4050). De wandeling eindigt op de parkeerplaats die zich na Otivar aan de afslag naar Lentegi bevindt.

Er is dus een voertuig nodig op deze parking, de bestuurder gaat mee naar de start waar het (de) ander(e) voertuig(en) zullen parkeren. Na de wandeling worden met dit voertuig de andere wagens opgehaald en kan de terugweg aangevat worden. Men kan zich natuurlijk ook naar het vertrek laten brengen en beneden laten ophalen. Met de bus terug gaat ook maar naar het vertrek met de bus is moeilijker. De wagens kunnen achtergelaten worden op een enigszins horizontaal stuk naast de weg op een betonstrook. Ongeveer 600 meter voorbij kilometer 40. Eens voorbij Otivar kun je al eens letten op de aanduiding van de kilometers, groene bordjes met bovenaan A4050 en eronder de kilometers. Aangezien de weg begint aan de Suspiro del Moro voor Granada moet je aftellen.

Vertrekken verder omhoog. Je kunt al van mooie vergezichten richting Lentegi genieten maar let op want een paar honderd meter ben je nog op de asfaltweg. Veel verkeer is er nooit maar er rijden ook toeristen rond die ook van het vergezicht willen genieten en op die plaats geen voetgangers zullen verwachten. Aan het bord Cortijo El Melion rechtdoor de zandweg op en de tocht is echt begonnen. De zandweg iets meer dan één Km volgen en dan kondigt een pijl de verdere volgweg aan. Hier begint links achter een soort pad dat je naar het diepste punt brengt van de prachtige vallei die onder u ligt. Het gaat soms goed naar beneden maar een beetje ervaring op geitenpaadjes is voldoende. Een hoge wandelschoen is niet echt nodig maar geeft extra steun.

De omgeving is wild begroeid en de verschillende valleien die op je pad liggen geven steeds andere indrukken. Een paar  maal moet je een klein riviertje over tot je op een klein terras komt met een omheining. Hier komen verschillende valleien samen. Hier is het moment om even te bekomen van de afdaling want nu gaat het ongeveer dezelfde afstand terug omhoog tot op ongeveer dezelfde hoogte van vertrek. Vergeet niet van de natuur te genieten en eens rond te kijken. Het geitenpad omhoog gaat beter maar vraagt wat meer van de benen en de adem. Het pad eindigt op de weg die van Los Prados naar Lentegi loopt. Hier gaat het naar rechts richting Lentegi. Geniet hier richting West van de kam waar je vertrokken bent en de daarachter liggende kam die tussen de valleien van de Rio Seco en Rio Verde ligt.

Na een paar Km ben je op het dorpsplein van Lentegi. Hier zijn 2 bars om eventueel iets te nuttigen. Eén ervan is uitgehouwen in de rots en is misschien wel een bezoek waard. Volg de straat naar beneden, na enkele honderden meter gaat een zijweg rechtdoor in een bocht. Er staat een bord met de wandelwegen in de omgeving. Blijf deze weg volgen. Let op er zijn enkele zijwegjes maar je merkt onmiddellijk dat deze naar een aanplanting gaan. De te volgen weg kun je steeds voordien ontdekken al wandelend. Deze weg brengt je naar de parkeerplaats boven Otivar.

Je hebt er nu 10 Km opzitten en bent 2,5 uur onderweg. Doordat je heel wat lager eindigt dan je vertrokken bent heb je niet veel hoogtemeters maar de weg vergt toch een beetje krachten. Vooral regelmatig even stilstaan om van de omgeving te genieten want rondkijken op het pad al stappend leidt al snel tot misstappen wat te vermijden is. Goede stapschoenen zijn er ook mooi meegenomen.